Zwierzęca forma druida, czyli zdolność wild shape, może wprawić w konsternację. Którą postać bestii wybrać, żeby faktycznie wzmocnić bohatera? Które formy są ciekawe do odgrywania? Zrobiłam przegląd bestii i wypisałam te, na które warto zwrócić uwagę.
Zwierzęca forma druida w D&D 5e
Większość druidów do ostatniego poziomu będzie korzystać z form o SW 0-1. Nie dotyczy to druidów z Kręgu Księżyca, którzy mogą osiągnąć formy do SW 6. Z tego powodu podzieliłam poradnik na dwie części. Znajdziesz tu więc propozycje form o SW 0-1, a wyższych SW spodziewaj się w następnej części.
Podzieliłam je też według dostępności zależnej od poziomu. 🙂 Wszystkie potwory są dostępne na D&D Beyond, a polskie tłumaczenia wzięłam z tej listy.
Formy druida o SW 0
Stąpające
Jeleń (Deer)
Szybki wierzchowiec dla mniejszych postaci, ze względu na jego średni rozmiar.
Kot (Cat)
W wielu środowiskach, kocur nie będzie zwracał szczególnej uwagi, co z bonusem do skradania czyni go niezłym zwiadowcą. Ma też ułatwienia do testów opartych na węchu. Może się wspinać!
Pająk (Spider)
Malutki pajączek też może się wspinać, ponadto widzi w ciemnościach. Bardzo dobrze się skrada, a w przeciwieństwie do kota może sobie dyndać z sufitu.
Pływające
Dostępne od 4 poziomu.
Ośmiornica (Octopus)
Doskonały podwodny zwiadowca z ułatwieniem do skradania. Widzi w ciemnościach, a przyłapana może rozpuścić chmurę atramentu i uciec z pomocą… Wodnego odpowiednika sprintu. 😀
Latające
Dostępne od 8 poziomu.
Kruk (Raven)
Podczas zwiadu, inne latające stworzenia sprawdzą się lepiej. Kruk potrafi jednak naśladować różne dźwięki, co może okazać się bardzo przydatne w wyjątkowych okolicznościach.
Nietoperz (Bat)
Dobry zwiadowca. Malutki, z ułatwieniem w testach słuchu, ma też ślepowidzenie. Ta ostatnia umiejętność wymaga od niego wydawania odgłosów, co trzeba uwzględnić przed misją wymagającą dyskrecji.
Ogromny żuk ognisty (Giant Fire Beatle)
Jest tutaj tylko z jednego powodu. Świeci! Może posłużyć za lampkę nocną. 😀
Sowa (Owl)
Jeden z lepszych zwiadowców, a to za sprawą dużego zasięgu widzenia w ciemnościach i ułatwienia do testów opartych na wzroku
Formy druida o SW 1/8
Stąpające
Mastif (Mastiff)
Podobnie do kota, pies nie powinien wzbudzić podejrzeń przy wielu okazjach. Mastif ma ułatwienia w testach opartych na węchu i słuchu, a atakując może powalić przeciwnika.
Muł (Mule)
Jeżeli potrzebujesz formy tragarza, to pewnie całkiem dobry wybór…
Wielbłąd (Camel)
Pierwsza forma wierzchowca warta twojej uwagi, a to ze względu na całkiem niezłą prędkość i duży rozmiar.
Formy druida o SW 1/4
Stąpające
Olbrzymi borsuk (Giant Badger)
Może ryć w ziemi! Ponadto ma ułatwienie do testów bazujących na węchu i widzi w ciemnościach. Robi dwa ataki, chociaż raczej słabe, KP i PW też nisko.
Olbrzymi pogoniec (Giant Wolf Spider)
Mój ulubiony zwiadowca. Ma dużo zręczności, świetny bonus do skradania, widzi w ciemnościach, a przez ślepowidzenie ciężko go zaskoczyć. Może się też wspinać! Ma mało PW i niską klasę pancerza, ale… Coś za coś. 😉
Wilk (Wolf)
Bonus do skradania, ułatwienia do testów percepcji opartych na słuchu i węchu, niezła prędkość. Do tego walka grupowa i możliwość powalenia przy udanym ataku.
Formy druida o SW 1/2
Stąpające
Małpa człekokształtna (Ape)
Wykonuje dwa ataki z całkiem przyzwoitym bonusem do trafienia i obrażeniami. Ma też całkiem sporo PW. Ponieważ to naczelny, za zgodą MG może korzystać z broni i narzędzi!
Do tego może się wspinać i ma niezłą premię do atletyki.
Rumak bojowy (Warhorse)
Bardzo szybki wierzchowiec dla twoich towarzyszy. Ma wysoką siłę, może też szarżować i atakować powalone cele z wysoką premią do ataku i niezłymi obrażeniami.
Pływające
Dostępne od 4 poziomu.
Krokodyl (Crocodile)
Krokodyl może wstrzymać oddech na 15 minut, a to może mieć sto tysięcy zastosowań w różnych okolicznościach. Ponadto, ma dość sporo PW i nadaje się do walki – chociaż niekoniecznie sprawdzi się przeciwko kilku przeciwnikom.
Rekin rafowy (Reef shark)
Atak grupowy, niezły bonus do trafienia, dużo PW i ślepowidzenie. Prawdopodobnie najlepsza pływająca forma dla większości druidów (na wyższych poziomach, Krąg Księżyca wybierze pewnie rekina łowcę z SW 2).
Formy druida o SW 1
Stąpające
Niedźwiedź brunatny (Brown bear)
Dużo PW, ale niska klasa pancerza. Ma za to dwa ataki z bardzo dobrym bonusem do trafienia, przez co robi przyzwoite obrażenia.
W testach percepcji bazujących na węchu ma ułatwienie, a w dodatku może się wspinać.
Olbrzymi pająk (Giant Spider)
Kiedy olbrzymi pająk trafi atakiem siecią, cel nie wykonuje żadnego rzutu obronnego – traci akcję na próbę ucieczki lub atakuje z utrudnieniem. Ma niezły bonus do trafienia i przyzwoite obrażenia. Ponad to widzi w ciemnościach, wspina się, ma odrobinę ślepowidzenia i świetny bonus do skradania. Polubicie się.
Zakładam też, że może robić za wierzchowca. 😉
Olbrzymia hiena (Giant Hyena)
Świetna opcja do walki – kiedy zredukuje kogoś do zera, otrzymuje bonusowy atak i połowę swojego ruchu. Ma kiepską klasę pancerza, ale nadrabia liczbą PW.
Duży rozmiar – więc zabierze kogoś na swój grzbiet.
Straszliwy wilk (Dire Wolf)
Bonus do skradania, ułatwienia do testów percepcji opartych na słuchu i węchu, niezła prędkość. Do tego walka grupowa i możliwość powalenia przy udanym ataku… Czyli wilk, ale ma więcej PW i jest skuteczniejszy w walce.
Ze względu na jego duży rozmiar, może też pewnie robić za wierzchowca, ale nie jest tak szybki jak rumak bojowy.
Pływające
Dostępne od 4 poziomu.
Olbrzymia ośmiornica (Giant Octopus)
Dobrze się skrada (pod wodą ma ułatwienie) i może posiłkować się ucieczką z atramentową osłoną. Może poruszać się po powierzchni i wstrzymywać oddech przez całą godzinę!
Widzi w ciemnościach i jest dobra w walce, a to za sprawą zasięgowego ataku wręcz z niezłym bonusem do trafienia i przyzwoitymi obrażeniami. Może pochwycić swój cel.
Olbrzymia żaba (Giant Toad)
Może pochwycić cel jęzorem, a potem go połknąć! 😀 Robi całkiem niezłe obrażenia, swobodnie porusza się pod wodą i po powierzchni, potrafi daleko skakać i widzi w ciemnościach. Do tego ma sporo PW.
Latające
Dostępne od 8 poziomu.
Olbrzymi orzeł (Giant Eagle)
Bardzo szybki, kiedy lata. Dobra percepcja i ułatwienie na testach opartych na wzroku – co czyni go dobrym zwiadowcą.
Ma dwa ataki z niezłą premią do trafienia i obrażeniami.
Olbrzymi sęp (Giant Vulture)
Ma niższą klasę pancerza i nieco mniej PW, ale jest równie dobrym zwiadowcą – ułatwienia ma nie tylko na testach wzroku, ale i zapachu. Ponadto korzysta z ułatwienia w walce grupowej, robiąc dwa ataki z całkiem niezłymi obrażeniami.
Pamiętaj, że to tylko wybrane propozycje, nie zawsze najlepsze. Jak dotąd, swoją najlepszą akcję w zwierzęcej formie wykonałam pod postacią… Krowy. 😀
A ty, masz już jakieś doświadczenia w przemianach druida?