Może nie dlatego, że jest taka świetna, ale na pewno jest uniwersalna. Dlatego, jeśli szukasz względnie łatwej i przyjemnej łamigłówki, skorzystaj z niej śmiało. Kilka zagadek, szukanie znajdziek i pułapkowy potencjał urozmaicą przeszukiwanie lochu. Będzie też okazja, by rzucić kością na wędrujące potwory. To taka kwintesencja oldschoolowego RPG, a miłośnicy gier z serii Baldur’s Gate uśmiechną się pewnie, przypominając sobie podobne questy. 😉

Przedstawię tego questa w takiej wersji, w jakiej sama umieściłam go na mojej sesji. Na dolę dorzucę kilka pomysłów na modyfikacje, dzięki którym zwiększysz skalę tego wyzwania.

Wymagania i działanie łamigłówki

Aby umieścić tę łamigłówkę w swoim lochu, na dobrą sprawę potrzebujesz tylko trochę miejsca, w którym postawisz cztery posągi okalające płaskorzeźbę w posadzce.

Każdy posąg wypowie zagadkę. Aby udzielić odpowiedzi, należy w jego dłoni położyć odpowiedni przedmiot, oczywiście znaleziony w lochu.

Z jednym małym wyjątkiem, ale o tym za chwilę. 🙂

Po odpowiednim rozmieszczeniu przedmiotów, płaskorzeźba rozsunie się i ujawni ukryty pod nią skarb. Pomyłka odblokuje inny mechanizm, uwalniający pułapkę gazową. Z tego powodu zdecydowałam się na względnie zamkniętą przestrzeń.

Pomysł na zagadkę łamigłówkę do lochu D&D

Historia posągów

Lubię, kiedy zagadki znajdują się w lochach nie bez powodu. Zawsze zastanawiam się, czym kierował się ich twórca. Mój loch to dawna siedziba kompanii najemnej, zniszczona przez Cokolwiek Spotkało Zatopiony Las przy Morzu Księżycowym w Faerunie.

Dowódca kompanii był bardzo zakochany. Niestety, jego ukochana – wyznawczyni Deneira – nieszczęśliwie zniknęła z jego życia. Aby oddać jej hołd, wykorzystał symbole kojarzące się ze zmarłą kochanką przy konstrukcji zabezpieczeń. Jego dawna miłość strzeże teraz największych skarbów. Odniesienia do tej miłości znajdują się w różnych częściach lochu, pod postacią portretu owej damy lub wpisów w pamiętniku. Wykorzystaj je, jako podpowiedzi.

Zagadki posągów

Odpowiedzi znajdziesz pod każdą zagadką. Zaznacz tekst, żeby je odsłonić – napisałam je białym kolorem. Dzięki temu możesz sprawdzić, jak trudna lub łatwa jest zagadka.

Zagadka nr 1

Oto ja, nie usłyszę ni szeptu, ni krzyku.
Oto ja, wśród uczonych nie zadam szyku.
Oto ja, nie oślepi mnie światło najjaskrawsze.
A jednak – mimo wszystko – prawdę mówię zawsze.

Jak brzmi moje imię?

Odpowiedź: Lustro

Zagadka nr 2

Oto ja, zrodzony z kruszcu nie rzadziej niż z kości.
Oto ja, ostre zęby odsłaniam bez wściekłości.
Oto ja, nie gryzę, a mój dotyk miły jest paniom.
Nikt ze mną nie walczy, a moje kły nie ranią.

Jak brzmi moje imię?

Odpowiedź: Grzebień

Zagadka nr 3

Oto ja, umieram w oczach, choć nie cierpię rany.
Oto ja, służę, bez skarg będąc pożeranym.
Oto ja, moje życie w godzinach jest liczone.
Moją krwią słowa zostaną zabezpieczone.

Jak brzmi moje imię?

Odpowiedź: Świeca

Zagadka nr 4

Oto ja, witam i żegnam kochanków i gości.
Oto ja, oschły nie sprawię żadnej przyjemności.
Oto ja, zwiastun rozkoszy lub szacunku omen.
A jednak nie ma miejsca, które zwać mogę domem.

Jak brzmi moje imię?

Odpowiedź: Pocałunek, który należy złożyć na dłoni posągu. Zwróć uwagę, że jeden z nich trzyma dłoń wierzchem do góry.

Wskazówki

Pamiętaj, że gracze będą dysponować przedmiotami (które możesz w jakiś sposób odróżnić od zwykłych odpowiedników) oraz wskazówkami w lochu. Powinni dać sobie radę, a jeśli rozwiązywanie będzie się przeciągać i nie wykończy ich pułapka – pozwól im rzucić na odpowiedzi. Łamigłówka zadana graczom nie powinna przeciągać sesji.

Napisy na posadzce mogą być podpowiedziami. U mnie to jedna wskazówka, ale magicznie zaszyfrowana: “Złóż podarunki na rękach pani, a otrzymasz jej skarb”.

Uwaga: Pierwsze testy pokazały, że nie zawsze jest zupełnie jasne dla graczy, że przedmioty należy położyć na dłoniach posągów. Warto więc zaznaczyć, że w dłoniach są wgłębienia, gotowe pomieścić niewielki przedmiot. Lub naprowadzić graczy inaczej. Dasz radę! 🙂

Jak zwiększyć skalę wyzwania?

Schowek na skarb składa się z 12 elementów. Możesz więc zwiększyć liczbę zagadek do 12, a posągi wykorzystać jako źródło pułapki. Pułapka może być też wysuwaną skrzynią, w której mieszka wygłodniałe zombi. Jeśli wolisz zdać się na rzuty, zamiast zagadek stwórz 12 zamków z pułapkami, które będą wyzwaniem dla drużynowego łotrzyka. Pułapki o wysokiej skali wyzwania mogą przywoływać potwory, posągi mogą strzelać fireballami lub wytwarzać pole teleportacyjne.


Daj znać, jeśli planujesz dodać tę pułapko-zagadkę do swojego lochu. Jestem ciekawa, jak ją zmodyfikujesz, i czy gracze sobie z nią poradzili. 🙂

  1. Lemur

    Wykorzystałam na swojej sesji w systemie Poza Czasem i przeszło to moje oczekiwania! Przez 1,5 godziny próbowali odkryć co należy zrobić – znaleźli się w opuszczonym miejscu kultu Danu, więc każdy z posągów przedstawiał jej twarze (ostatni posąg to mała dziewczynka). W pierwszej minucie odgadli zagadkę ze świecą, ale najwięcej trudności sprawiło im odgadnięcie, że ów przedmioty muszą położyć na dłoniach posągów. Cudownie było patrzeć, jak jedna z postaci liże posąg z nadzieją, że to właśnie “to” 😀
    Dlatego też nie potrzeba żadnego lochu, aby dobrze się bawić 😀 Byli bardzo zaskoczeni i zadowoleni! 🙂

      1. Lemur

        Bo najpierw pomyśleli o języku a później o pocałunku 😀 moja mina – bezcenna 😀
        Co więcej, zagadka z grzebieniem w ich mniemaniu chodziło o włosy albo brodę – więc postać żeńska straciła połowę włosów a męska połowę brody 😀
        Na moje pytanie skąd taki pomysł, wzruszyli jedynie ramionami 🙂
        Jednak bardzo dawno już nie mieliśmy takiego ubawu podczas rozwiązywania tych zagadek 🙂
        Twoje pomysły są naprawdę innowacyjne i aż zachęcają do wykorzystania 😉

  2. Buczek

    Świetny pomysł i wczoraj w końcu go wykorzystałem na sesji, posągi przedstawiały nieżyjącą królową i znajdowały się w jej grobowcu. Gracze odgadli wszystkie zagadki bez żadnej podpowiedzi. Oby więcej takich scenek / pojedynczych lokacji / zajawek które można użyć na swoich sesjach. 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *