W tej notce znajdziesz tytuły fikcyjnych ksiąg, które gracze mogą odnaleźć podczas podróży po Zapomnianych Krainach. Mogą być zaproszeniem do nowego questa lub wątku pobocznego. Wydrukowane na ładnym papierze wraz z odpowiednim fragmentem wiedzy o świecie, dostarczą potrzebnych informacji. Mogą być też formą nagród, rozwijając statystyki postaci.

Jak można wykorzystać książki w RPG?

Jeśli księga dotyczy historii, bohater, który ją przeczyta, może otrzymać dodatkową rangę w wiedzy historycznej. Księgi o potworach mogą skutkować bonusem podczas walki z danym monstrum. Legenda o zapomnianym artefakcie może podsunąć wskazówkę, gdzie szukać magicznego skarbu… Ostateczne, tytuły na półkach mogą być po prostu wartościowymi przedmiotami. 😉

Każdy z poniższych tytułów może być też zaczątkiem całej kampanii lub krótkiego scenariusza. Wystarczy zastanowić się, jakiej wiedzy może dostarczyć.

Jeśli widzisz nazwy, które nic ci nie mówią, podsunę źródło. Możesz też oczywiście po prostu googlać. 😀 Autorów zmyśliłam, żeby oszczędzić ci sięgania po generator. Podmień ich nazwiska, jeśli masz już uczonych w swojej wersji Faerunu.

k100
1Kogo nie przywoływać? Teumaturgia teoretyczna. Vehkeos Fundam.
2Oswajanie kuldurathów i służba ferrumachom rilmani, pióra Kidrar Katsk.
3Moralna rozprawa nad leczniczą włócznią Nychyaelli. Zastrifna Cloudseeker.
4Wstęp do klasyfikacji nekrożywiołaków. Reri Runskift i Keisserraill Marshwhisk.
5Imaskaryjscy mściciele i ich wielka misja. Talras Ruv.
6Ektoplazmatyczny rój, czyli jak nabawiłem się arachnofobii. Tun-Zaok-Roh.
7Jedna noc z sukkubem, całe życie samotności. Chorkolee Oaktree.
8Lud Czarnej Krwi. Uthgardtzkie likantropy. Belmes Atrava.
9Czego pragnie Tnąca Księżniczka Podboju. Bom-Zo-Rif.
10Prawdziwy żywot Xanathara, pióra Mallerk Downslayer.
11Tysiąc przepisów na Obfite Plony. Zebrał Grarval Kin.
1280 lat wokół Wieloświatu – wspomnienia obieżysfera. Ranven Elfsong.
13Mechaniczne horrory – najstraszniejsze konstrukty. Ita Fasqander.
14Trzynaście sposobów na konwersję czaru. Lullu Horsemantle.
15Żadna droga nie prowadzi poza Fennimar. Jonindis Grilzilmigi.
16Dokąd odchodzą bogowie? Rozważania Valre Simplehell.
17Czego sprzedawcy mogą się nauczyć od rzeczy z krypt. Zahlan Rhehra.
18Ballada o wędrówkach za Grzbietem Świata. Reenarlil Starleaf.
19Wszystkie znane sposoby wykorzystania kolekcjonerów zwłok, pióra Bhuhmura Dhekhuma.
20Seryjny zabójca w masce cichego oszustwa, historia nieznana. Ita Fasqander.
21Nie lękaj się – kantyki do Ilmatera. Reenarlil Starleaf.
22Niezwykły kult Bahamuta. Tid-Vith Navid.
23Iskra, która daje życie golemom i konstruktom. Analiza metamagiczna, Kidra Singleflare.
24Pełne rozkoszy zastosowania agonium. Ita Fasqander.
25Obfitość Domu Natury. Wspomnienia Valre Simplehell.
26Jak Wieczne Złoto odmieniło życie brzydala. Vilaimbis Galbedro.
27Niezwyczajne materiały na pancerze. Bile Nightblossom.
28Znane rytuały dokonane w imię książąt Baatoru. Ita Fasqander.
29Jak mniemam, pełna klasyfikacja nieumarłych. Calol Chin.
30Wschody Amaunatora w świetle Pana Poranka. Tid-Vith Navid.
31Niebywałe okoliczności powstania pierwszej torby pojemności. Peran Vetsk.
32Szczęście a niepech. Kulty świętych cór Tyche. Tid-Vith Navid.
33Zabawne zastosowania pierścienia czterech wiatrów. Lullu Horsemantle.
34Czy Żniwiarz umarł prawdziwie – wspomnienia z Czasu Kłopotów. Tid-Vith Navid.
35Najważniejsze Tarczowe Wiece historii najnowszej. Peran Vetsk
36Jak odzyskać dobre zdrowie. Najtrudniejsze przypadki pełnego uzdrowienia.
37Zaszczyt życia na Wyższych Planach. Vilaimbis Galbedro.
38Czego by nie osiągnięto bez magii umożliwiającej oddychanie pod wodą. Peran Vetsk.
39Krwawa lanca – po co czarnoksiężnikom rogi jednorożca. Tanadin Benskivrehd.
40Licz ojciec, saga dwunastu półumarłych synów. Ita Fasqander.
41Vi Groviz. Muza, której zawdzięczacie pierzaste talizmany Quaala. Autobiografia.
42Czy relikwiarze wierności są etyczne? Rozważania Tid-Vitha Navida.
43Wybitni z Głośnej Wody. Dzieła zebrane.
44Wygodne życie z pierścieniem powrotu, autobiografia. Lethoy Cliffriver.
45Jaka choroba zabija Meazele z moczarów – hipotezy Cezezre Velrindihd.
46Mieszkańcy Zachodu, których skusiła domena Neftydy. Masuzul Bame.
47Nieniziołki, którzy czcili Dallah Thaun. Lirruth Stilzargo.
48Siedmiu Zaginionych Bogów. Tid-Vith Navid.
49Oko zguby druuth i inne skuteczne metody przeciw dopplegangerom. Lullu Horsemantle.
50Jaki jest sens rozkazywania roślinom we własnym obejściu. Lethoy Cliffriver.
51Milczące noce wśród zombi. Ita Fasqander.
52Chmury na niebie, które mogły być czymś więcej. Edrur Frozenswift.
53Lullu Horsemantle perypetie z gondzikami.
54Strata Haagenti – legendy i baśnie.
55Słone łzy. Czy są na świecie żółte smoki? Ar Merneg.
56Dendar z Planu Letargu. Ar Merneg.
57Kodeks nieskończoności planów naprawdę istnieje? Peran Vetsk.
58Czarty na tronach faerunu. To nie jest teoria spiskowa. Edrur Frozenswift.
59Rozmowy kamieni przesłania, tom XIX: Najdłuższa pierwsza miłość. Neilriel Stillmark.
60Alchemia w kuchni. Ulubione ciasteczka królewskich nałożnic. Grarval Kin.
61Skąd się wzięły niziołki? Gir Glaniv.
62Pożegnanie z Zakharą. Pamiętnik Maliedirette z Daerlun.
63Przepowiednia o Zatopionym Lesie.
64Dokąd się udać, żeby zobaczyć pegazy. Przewodnik pióra Jim Shei.
65Jak się ustrzec przed psionicznymi agentami i innymi złodziejami myśli. Lagrul Yavzotha.
66Tajemnice Jeziora Pary. Legendy.
67O tym, jak jaja pierwszych smoków spadły na Toril i utworzyły Morze Spadających Gwiazd.
68Złoto Tashalaru. Żywot łowcy niewolników. Dzieło anonimowe.
69Żelaźni Panowie z Rashemenu. Masuzul Bame.
70Polimorfie zdemaskowane na drodze morderstwa. Zebrane przez Itę Fasqander.
71Vyndahla. Masuzul Bame.
72Wspaniałości Almraiven, Miasta Zaklęć. Podania ludowe.
73Drugie życie króla Haedraka III. Najnowsza historia Tethyru, według Tid-Vitha Navida.
74Za Grzbiet Świata i z powrotem. Skuteczne środki transportu według Lizbeth z Mirabaru.
75Wyzwanie Króla Złodziei. Legenda.
76Pierwsi mieszkańcy Kniei Otulisko. Wnioski Very Mordraine.
77Góra Thay – teraz i dawniej. Bhuhmur Dhekhum.
78Człowiek w mieście bez ludzi. Vilaimbis Galbedro.
79Bitwy Pola Umarłych, fakty i mity. Fefuh Balruuft.
80Słuszna droga. Wielka historia magokracji. Ranven Elfsong.
81Moda władców Cormyru, szyk czy tandeta? Lethoy Cliffriver.
82Przemilczane ożywienia umarłego, pióra Fefuh Balruuft.
83 Techniki wzbudzania strachu, czyli jak się nie dać sługom zła. Bhuhmur Dhekhum.
84Nieznana historia Wrót Baldura. Edrur Frozenswift.
85 Legendy Wysokich Wrzosowisk.
86Kto żyje na Lśniących Równinach – wspomnienia z wędrówek Jurnej Kompanii.
87Szczegółowe Kroniki Dolin, wersja XIII, do roku 1372 RD.
88Historia faeruńskich traktów. Rozprawy Imivre Havenbane.
89Andras – kim był i czego chce szczątek elfiego paladyna. Ar Merneg.
90Skarby zakopane pod piaskami Calim. Tropy archeologów z Zazesspur.
91Najsłynniejsi Piraci Faerunu. Zbiór gawęd karczemnych. Zebrał Jim Shei.
92Kronika budowy Smoczej Włóczni.
93Spektakularne opery ze scen Waterdeep. Lethoy Cliffriver.
94Najzłośliwsze istoty baśniowe, zdaniem Lullu Horsemantle.
95Groza z głębin – studium morskich wiedźm. Ar Merneg.
96Czy mój sąsiad zieje ogniem? Jak rozpoznać smoka w ludzkiej postaci. Tanadin Benskivrehd.
97Zmowa inkantatriks, czyli zguba portali. O tym, dlaczego niektórzy magowie gardzą innymi Planami. Oristra Proudtail.
98Rozmaite zastosowania trollowej skóry z uwzględnieniem wszystkich znanych krzyżówek, według Brondoda Trogerne.
99Jak Jasna Nydra spadła na Moczary Odległego Morza i dała początek księżycowym poganiaczom. Pióra Maliedirette z Daerlun.
100Pomrok, czyli starożytne Imperium Cieni w czasach obecnych. Rozprawa historyczna pióra Imivre Havenbane.

Dla kreatywnej rozgrzewki, wylosuj jeden z tytułów i napisz, jaką sesję może zainspirować. A jeśli faktycznie zagrasz coś z udziałem powyższych ksiąg, daj znać, z ciekawością wypytam o szczegóły. 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *