Przepowiednie to znany i lubiany sposób napędzania fabuły. Zwykle zwiastują jakiś koniec lub nadejście kogoś ważnego. Brzmią zagadkowo, dlatego połowa zabawy polega na doszukiwaniu się znaków, które mogłyby potwierdzić wróżbę. Omeny te są bardzo malarskie, ale też pozwalają Mistrzowi Gry panować nad postępem historii. Sama przepowiednia, w swej naturze, łączy przeszłość z przyszłością. Dzięki temu stanowi wygodną oś dla kampanii.

Przygotowałam kilka tekstów, które możesz wykorzystać pisząc scenariusz swojej przygody. To prorocze sny i wróżby, każda w trochę innej formie. Możesz je modyfikować i interpretować po swojemu, ale na wszelki wypadek, dodałam też własną interpretację.

Strona wydarta z pamiętnika

Tę notatkę zapisała w swoim dzienniku młoda adeptka, która nie spodziewała się, że po latach może jej to zagrozić. Powracający sen okazał się proroczy. Wiele lat później, adeptka została nekromantką, a nekromantka liczem. Czy była to samospełniająca się przepowiednia? Może ktoś zasiał w jej głowie podobną myśl i cierpliwie czekał na właściwy obrót spraw?

Znaleziona przez bohaterów graczy, notka może być źródłem wiedzy o ich przeciwniku.

„Jest pewien sen, który często do mnie wraca. Jest w nim jeździec na martwym koniu, pędzący przez pustkowie. Jego cwał znaczy ślad uderzeń kopyt o jałowy grunt i szarosina, lśniąca w świetle nocy smuga. Trop z tkanki, która oddzieliła się od kości.

Jeździec pędzi niestrudzenie, nie zna zmęczenia. Dzierży chorągiew, która wyblakła i zniszczała już dawno. W końcu dociera do krawędzi świata. Na skraju otchłani stoją ludzie, wpatrzeni w nieskończoność głębokiej czerni. Wiem, że nie mogą iść dalej, ale ja czuję wolność i lekkość. Posuwam się naprzód, razem z jeźdźcem, który nie zna granic.

Obdarci z mięsa wzlatujemy ponad nicość, pozwalamy, by niebyt oblepił nasze kości i… Otwieram oczy.

Otwieram oczy, ale nie budzę się jeszcze. Żyję. Wieczność trwa, niestałe przemija, czas już mnie nie dotyczy.”

Nadejście niszczyciela

To proroctwo zapowiada nadejście kogoś, kto zapoczątkuje jakiś koniec. Nadejście tego wybrańca poprzedzają okrutne wydarzenia, zdrada, zniszczenie miasta, zagłada jakiejś rasy. Choć wszystko to miało miejsce bardzo dawno, może u zarania dziejów, historia zapamiętała przepowiednię. Niektórzy wciąż drżą na myśl, że obecny porządek rzeczy zostanie znów wywrócony do góry nogami.

“Z zemsty zakwitnie, na krwi i popiele, na zdradzie, która zmieni tak wiele, na kości istot, których już nie ma – owoc pierwszego Śmierci westchnienia.

I stanie się ciemność, choć noc nie nadejdzie, i wszystko, co było, nadal tu będzie, z jednym wyjątkiem – zniknie nadzieja wraz z końca początkiem.”

Ucieczka przed końcem świata

Koniec jest bliski i nieunikniony. Nikt nie jest w stanie go powstrzymać. Proroctwo jest ostatnią nadzieją żywych. Obiecuje ucieczkę, choć nie wiadomo dokąd.

W tym scenariuszu drużyna może poszukiwać portalu, który otworzy się na krótko przed końcem świata. Sukces oznaczać będzie przetrwanie, a porażka – koniec wszystkiego.

Dodatkowo, możesz zaskoczyć graczy jakimś szalonym światem, w którym odnajdą się ich bohaterowie.

Co skrył popiół i pył,
co w pamięci nie trwa,
odnajdzie się w czas zagłady.

Właściwy dzień i pora dnia,
i miejsce tam, gdzie stroma grań
lśni w świtu łunie.

Tam, ostatni raz,
zapłonie przejścia czar.

A potem wszystko runie.

Jeszcze jeden wielki wybuch

Coś doprowadziło do zniszczenia księżyca, który uderzył w ziemię. Planeta odwróciła swój obrót, a deszcze księżycowych odłamków zamieniło życie na niej w prawdziwe piekło.

Poniższa przepowiednia może być zapowiedzią apokalipsy, której doświadczą bohaterowie graczy, ale może być też elementem historii w świecie post-apo, np. takim w stylu Wodnego Świata.

Słońce odwróci swój bieg, a księżyc pęknie w pół,
na ziemię spadnie gwiezdny rój. Co dało życie, spłonie,
reszta zaś w słonej głębinie utonie.

Mnogość znaczeń

To proroctwo aż się prosi o podwójną interpretację. Pozorne symbole mogą podpowiadać, że przepowiednię należy traktować dosłownie. Wyobraź sobie taki scenariusz. Coraz więcej dzieci zapada w śpiączkę. Ciężarne kobiety umierają w połogu. Wszechobecna śmierć i gasnąca ludzkość to powolna, miarowa zagłada gatunku, którą wielu będzie chciało zatrzymać. Bohaterowie graczy zaczną więc szukać kogoś, kto może być synem bez matki lub córą bez ojca – a do tego opisu najbardziej pasują sieroty. Każdy BN będzie więc prześwietlany pod kątem tego, czy posiada rodziców. Kolejne postacie będą wpadać w krąg podejrzeń graczy.

Tymczasem, może chodzić o coś całkiem innego… Synem i córą mogą być nie tylko ludzie. Mogą to być planety o nazwach zaczerpniętych z mitologii świata, lub inne, analogiczne byty. Najciekawsze wydaje się jednak rozwiązanie, w którym synem i córą są istoty zrodzone w nietradycyjny sposób, co może być wielką tajemnicą – do odkrycia dla graczy. Golemy, konstrukty, nieumarli, istoty z magii. Dlaczego ich pojedynek powstrzyma zagładę ludzkości? Na przykład dlatego, że ujawni nowy sposób na jego przetrwanie. 😉

Zasną dzieci, które nie dorosną nigdy.

Nie zrodzi się nowe życie, choć będzie poczęte.

Skąd pochodziło, śmierć nadejdzie.

Dopóki syn bez matki nie zgładzi córy bez ojca.


Zaświatał ci w głowie jakiś pomysł na kampanię? Jeśli tak, podziel się szczegółami! 😀 Może ktoś jeszcze skorzysta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *