Szyfry w fantasy to niełatwa sprawa. Nie możemy posiłkować się kodami znanymi z rzeczywistego świata, bo psują immersję i zwyczajnie nie pasują. Te sposoby na zakodowanie wiadomości będą pasować do każdego lore.
Sprawdź też mój poprzedni tekst o szyfrowaniu wiadomości.
Tylko pierwsze litery
To prosta, bardzo graficzna metoda, wokół której można zbudować wiele różnych zagadek. Wytłumaczę, o co chodzi na przykładzie:
Na gobelinie zatytułowanym NATURA znajduje się ogromny niedźwiedź, jakieś drzewo (z testu wiedzy wynika, że akacja), tatarak okalający ule, rabarbar i arbuzy.
Obok znajduje się drugi gobelin, ale jego tytuł jest zamazany. Przedstawia mleko rozlane na jakiejś powierzchni, a w nim agrest, twaróg, kiełbasa i aronia.
Przetestować można zdolność rozpoznawania elementów na gobelinie lub zrobić jeden test inteligencji, po którym postać rozgryzie schemat. Zadbaj o wizualną reprezentację zagadki, żeby gracze mieli wszystko przed oczami, a nie tylko w pamięci. Wtedy poradzą sobie bez problemu.
Zamiast gobelinów mogą być zwykłe rysunki, posągi, słowa wyryte na ścianie – cokolwiek. 🙂 Możesz też poprzestawiać elementy, zamiast wymieniać je według porządku.
Rozwiązaniem zagadki, w tym przypadku, byłoby oczywiście słowo MATKA.
Każde słowo to litera
Na tej samej zasadzie, można odrobinę skomplikować zadanie:
TRWOGA to nadzieja, koniec, łza, smutek, osąd, uśmiech. Czym jest GAROTA?
Tu odpowiedzią będzie: osąd, uśmiech, koniec, smutek, nadzieja, uśmiech. Każda litera w haśle ma swój odpowiednik w jakimś wyrazie. Jeśli pokombinujesz, można w ten sposób napisać zdanie lub przekazać wiadomość.
CNOTA to rzeka, spotkanie, północ, wschód, boskość. Czym jest NOC? (spotkanie, północ, rzeka)
Rozwiązanie w postaci zestawu słów może być też kluczem do kolejnej zagadki – na przykład kolejnością wciskania przycisków o odpowiednich nazwach.
Na kanwie tych dwóch prostych sposobów możesz zbudować wiele prostych, ale angażujących zagadek. Wykorzystaj elementy otoczenia, takie jak obrazy, książki na półce, fragmenty wiersza, imiona bogów itd. 😉