“Płaczesz, dziecko? Chwyć ten kij i walcz, albo gotuj się na solidne lanie. Na tym świecie nie ma miejsca dla słabych!”
Paladyn, rycerz lub po prostu wojownik – dla Rheizara najważniejszy jest jego specyficzny kodeks. Znajdziesz dla niego miejsce w settingach Dungeon & Dragons, ale nie tylko. Przykładowo, byłby doskonałym sługą któregoś z daedrycznych książąt z Tamriel, the Elder Scrolls.
Kim jest Rheizar Rhikhar?
Kodeks Rheizara można zamknąć w kilku słowach – potępiaj słabości, eliminuj słabych. W świecie magii, potworów, wielu ras i nierozpoznanych zagrożeń, najważniejsza jest siła. Aby ludzkość przetrwała, musi wypleniać niedoskonałości człowieczeństwa. Niemoc oznacza śmierć, więc lepiej, by nadeszła szybko i bezboleśnie. Lepiej bowiem zginąć niż swą słabością narazić na śmierć innych.
Taki z niego przyjemniaczek.
Rheizar bezwzględnie ocenia każdego człowieka na swojej drodze. Lepiej nie okazywać przy nim niezdecydowania lub bezbronności. O ile dzieci usprawiedliwia młody wiek i niegotowość do boju, tak wobec dorosłych nie ma zmiłuj… Jeśli jesteś słaby, jesteś zagrożeniem. I skazujesz gatunek ludzki na degenerację, a to jest nieakceptowalne.
Czy paladyn musi być praworządny dobry?
To ważne pytanie, zadawane zwykle przez osoby obyte z 3 edycją D&D. O ile według zasad tego konkretnego systemu nie było to dozwolone, kolejne edycje znoszą to ograniczenie. I słusznie. Według prawideł rządzących przykładowym Faerunem, zmiana ta jest całkowicie logiczna. Nie ma powodów, by źli bogowie nie mogli mieć swoich rycerzy. Postępowanie według kodeksu nie wymusza też praworządności. Co więcej, paladyn nie musi służyć bóstwu. Zamiast tego, może działać w imię jakiejś idei.
Stąd mój pomysł na paladyna, dla którego nadrzędną ideą jest siła. To ciekawy motyw, bo jest to postać dobra, motywowana interesem ludzkości. Dokonuje jednak złych czynów, w myśl zasady – cel uświęca środki. Wyobrażam sobie wiele sytuacji na sesjach, kiedy taki stosunek do świata może potężnie skomplikować sprawy!
Bardzo ciekawe warianty paladyna znajdziesz też na Tesgirze.
Odstępując od konkretnych przykładów – ostatecznie wszystko zależy od tego, jaki masz stosunek do modyfikowania zasad podręcznikowych. Jeśli nie chcesz ich zmieniać, wystarczy odrobina wyobraźni – Rheizar może być paladynem w mniemaniu swoim i swoich ludzi, ale mechanicznie może być przedstawicielem każdej innej klasy.
Jego historia
Światopogląd Rheizara został ukształtowany na solidnych wzorcach. Dorastał wśród wojowników, w kulcie siły i bezwzględnego wychowania. Słabość była karana surowo – głodówką, laniem, zamknięciem w samotni, morderczym treningiem. Poza tym, nigdy nie wyrządzono mu krzywdy, która byłaby traumą jątrzącą się do dziś. Można go posądzić o brak miłości w życiu, ale przecież wielu jej nie doświadczało.
Nauczony, że dobro ogółu jest nadrzędne wobec dobra jednostki, wyruszył w świat. Jego celem stała się eliminacja słabości. Początkowo nie był skory do zabijania. Dobrym przykładem chciał nauczyć farmerów i rzemieślników, że siła charakteru i zdolności bojowe to cechy, którymi powinien charakteryzować się każdy człowiek. Ci jednak nie byli zainteresowani, zbyt zajęci swoją robotą. Rheizar nie mógł znaleźć uczniów godnych swej nauki, a przy tym coraz częściej dostrzegał, że ludzie pełni są wad. Piją, narkotykami niszczą swoje organizmy, jedzą tłusto, oglądają się na zbytki. Odmienić ich nie mógł, ale nie mógł też patrzeć, jak wyniszczają od środka swój własny gatunek. Rozpoczął więc krwawą krucjatę.
Kiedy to możliwe, poszukiwał w prawach i obyczajach sposobów na to, by dowieść słabeuszom ich winę. Że ich charakter szkodzi ogółowi. Początkowo godził się z karami zarządzanymi przez sądy, ale z czasem – widząc recydywę – przestało mu to wystarczać. Zaczął więc dokonywać sądów na własną rękę.
Jak dotąd, nikt mu w tym nie przeszkodził.
Wskazówki, jak go odgrywać
Wyzwaniem tu będzie ciągłe ocenianie, czy zaobserwowany przez Rheizara czyn jest oznaką słabości. Jeśli tak, będzie on musiał reagować.
Oznacza to również, że jego wypaczony umysł nakaże mu działać, ilekroć zobaczy, że ktoś:
- Płacze lub skarży się na ból
- Jest pijany, naćpany, obżera się lub ma nadwagę
- Wymiguje się od pracy
- Odmawia pomocy
Rheizar sam ocenia, co jest słabością, a co nie. Pomaga mu w tym jego kodeks, a ten zestaw wskazówek możesz stworzyć dowolnie, kierując bohatera od jednej skrajności do drugiej.
Jeśli Rheizar znajdzie sobie miejsce wśród twoich przygód, koniecznie daj mi znać. Jestem bardzo ciekawa, co ten paladyn może nawywijać. Na pewno, choć ma dobre serduszko, nic dobrego! 😀