Nie znajdziesz tu znanych szyfrów. Raczej sztuczki, dzięki którym będziesz w stanie ukryć jakieś hasło lub wiadomość. Większość poniższych sposobów bazuje na wiedzy o świecie rzeczywistym. Z tego powodu, najlepiej sprawdzą się w grach, w których ta wiedza istnieje i/lub przetrwała: Zew Cthulhu, Neuroshima, Tales from the Loop itd.

Pamiętaj, że nawet najciekawszy szyfr może okazać się za trudny lub za nudny dla graczy. Nic w tym złego, nie każdy ma słabość do łamigłówek. Jeśli nie będą chcieli rozpracować szyfru samodzielnie, pozwól, by złamanie go umożliwiły testy umiejętności. Rzuty kostką mogą też być źródłem podpowiedzi.

Układ okresowy pierwiastków

13 91 19 53

Pozornie niewinnie wyglądające liczby. Mogą być kodem potrzebnym do otwarcia sejfu lub elektronicznego zamka. Bez kontekstu, szyfr nie jest łatwy do złamania. Wystarczy jednak układ okresowy pierwiastków, żeby odczytać wiadomość, odnajdując symbole po liczbach atomowych:

Al Pa K I

Nie każde hasło da się zaszyfrować w ten sposób, ale to wciąż łatwa i atrakcyjna metoda ukrywania wiadomości. Jedyna trudność, to odpowiednie nakierowanie graczy na właściwe tory. Musisz też udostępnić graczom tablicę, bo bez niej sobie nie poradzą.

Szyfrowanie działa w dwie strony. Można też podrzucić graczom hasło, żeby wygenerowali liczby – np. numer telefonu do ważnego NPCa.

Takiego szyfrowania może użyć chemik, który trzyma tablicę Mendelejewa gdzieś pod ręką. Rzuty kością zasugerują graczom, że może chodzić właśnie o nią, a zabawa będzie polegała na samym odczytywaniu hasła. Czasami tyle wystarczy, żeby wywrzeć wrażenie.

Logika i system binarny

Podstawowa znajomość logiki i dostęp do komputera będą niezbędne, ale gracze poczują się odrobinę jak hakerzy. To dość żmudna i niełatwa metoda, dlatego nie sprawdzi się w każdej ekipie.

Gracze będą potrzebowali zebrać kilka informacji, zanim przejdą do odczytywania hasła. Podstawą szyfru jest zdanie logiczne, które tylko w jednym wypadku jest prawdziwe lub nieprawdziwe.

 ~[(p⇔q)⇔(∼p∨q)] jest 1

Chodzi o to, żeby na podstawie tautologii uzyskać jeden zestaw p i q:

pq~[(p⇔q)⇔(∼p∨q)]
110
100
011
000

To dopiero początek zabawy. Teraz już wiesz, dlaczego to szyfrowanie tylko dla niektórych graczy. 😉

Sam szyfr jest zestawem prostych zdań logicznych, prawdziwych i nieprawdziwych, czyli dających 0 i 1. Osiem zdań składa się na jeden symbol, zapisany systemem dwójkowym. Wystarczy wrzucić go do dowolnego tłumacza kodu binarnego, aby uzyskać hasło.

Wiedząc, że p jest 0, a q jest 1, zaszyfruję liczbę 7 (która może być kluczem do zagadki):

~(p∨q) 0
p∧q 0
p∨q 1
~(p∧q) 1
p⇔q 0
p⇒q 1
q⇒~p 1
p∨q 1

00110111 to 7.

Wiem, wiem… Skomplikowane i nie w każdej grze się to przyda. 😉 Ale wierzę, że gdzieś jest ekipa nerdów, która pokocha ten sposób.

Współrzędne geograficzne

Wskazywanie na różne miejsca pozwala nie tylko określić cel potencjalnej podróży.

 37°54'00.0"S 140°56'00.0"E

Taka informacja w dzienniku może wskazywać nawet na imię zabójcy. Pod powyższymi współrzędnymi kryje się miasto Caroline, w południowej części Australii. Podobne wskazówki mogą być zwykłą ciekawostką lub poszlaką potrzebną przy wykonaniu zadania.

Równania z wieloma niewiadomymi

Na tablicy, w gabinecie zaginionego naukowca, jest takie równanie:

3α - 4β + 3γ - 2δ - 5ε - 5ζ = 0

Oczywiście, wedle uznania i z myślą o graczach, możesz je nieco skomplikować, zamienić w układ równań lub inne zadanie matematyczne. Powyższy zapis jest potrzebnym do rozwiązania skutkiem innych, opcjonalnych operacji.

Co można z niego odczytać?

Plusy i minusy nie mają znaczenia. Najważniejsze są nazwy liter z alfabetu greckiego, które warto podsunąć w formie handoutu. Cyfra wskazuje na to, która litera nazwy wejdzie w skład hasła:

3α - alpha 
4β - bēta
3γ - gamma
2δ - delta
5ε - epsīlon
5ζ - dzeta

Pamela może być miejscem, które warto odwiedzić, lub bohaterem niezależnym, z którym warto porozmawiać.

Kod QR

Wspaniała sprawa. Można pod nim ukryć tekst, link do strony, a nawet plik dźwiękowy. Wystarczy skorzystać z darmowego generatora.


Wszystkie powyższe sposoby trzeba odpowiednio hintować, żeby graczy nie zmęczyło samo zastanawianie się nad tym, co począć. Pamiętaj, że źródłem podpowiedzi mogą być rzuty kością, a podanie wszystkich elementów na tacy nie umniejszy wcale wrażenia, jakie mogą wywrzeć poszczególne metody. Gracze na pewno docenią sam fakt, że bohater niezależny zapisał coś w nieoczywisty sposób – nawet wtedy, kiedy po prostu opowiesz im, jak to wyglądało, bez rozwiązywania.

Moją inspiracją był zest riddle, o którym napisałam krótki tekst: Najtrudniejsza zagadka w Internecie.

To jak? Myślisz, że przyda ci się któraś z podanych metod? A może znasz inne, ciekawe sposoby ukrywania treści, które przydadzą się w zagadkach i sesjach szpiegowskich? 🙂 Daj znać w komentarzu!

Jeden komentarz

  1. Pikachu

    Mistrzyni Gry raz podrzuciła nam szyfr w formie długiego arkusza z 2 literami w rzędzie. Po pół godziny główkowania poddaliśmy się. Wtedy podpowiedziała mam, że arkusz trzeba było zawinąć na opakowanie…
    I tak mieliśmy frajdę z odczytania hasła 😁

Pozostaw odpowiedź Pikachu Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *